חוק ההסדרים

עלייה משמעותית בתקציבי השיווק והפרסום של רופאים בעקבות חוק ההסדרים

החל מתחילת השנה ,מגמה הולכת ומתמשכת בקרב הרופאים בישראל המחזיקים בנוסף לפעילות הציבורית שלהם גם בקליניקה פרטית להגדיל את החשיפה ואת כמות המטופלים הפרטיים שלהם באמצעות פרסום ושיווק באינטרנט.

חוק ההסדרים שייכנס לתוקפו בקרוב וחוק הצינון שנחקק בכנסת באוקטובר 2015 הם רק קטליזטור למגמת העלייה בביקוש של רופאים להגדיל את החשיפה שלהם בגוגל וביחסי הציבור שלהם.

הרופאים העוסקים בתחום הכירורגי, ניתוחים וביצוע פרוצדורות רפואיות המתבצעות בחדרי הניתוח נמצאים תחת לחץ לגבי השינוי העתיד לקרות בתחום הרפורמה של הבריאות וחוק ההסדרים שיכנס לתוקפו החל  מה-1.7 . נראה בבירור כי ישנה עלייה משמעותית בשימוש ברפואה הפרטית בקרב הציבור באמצעות הביטוח המשלים של קופות החולים והביטוח הפרטי של חברות הביטוח בו מחזיקים למעלה מ-30 אחוז מהאוכלוסייה בישראל.

עם העלייה הצריכה של רפואה פרטית באמצעות הביטוחים הפרטיים המראה גם גידול של כ- 300 אחוז בהכנסות הרופאים בקליניקות הפרטיות בעשור האחרון , החלה במקביל מגמה בשנים האחרונות גם של שיווק באינטרנט בתחום הרפואי. הסיבה המובהקת למעבר צריכה של רפואה פרטית הינה על מנת לקבל אפשרות ליהנות מבחירת הרופא המתאים ולקבל אצלו תור מחר- מחרתיים ולא בעוד מספר שבועות או חודשים.

הרופאים בשוק הפרטי נמצאים בתקופה מאתגרת, בה המשפך מקופות החולים נעצר עקב חוק הצינון אשר נחקק בכנסת ועקב חוק ההסדרים הנכנס לתוקף החל מ-01.07 מה שמצריך מהרופאים להגדיל את החשיפה שלהם במדיה ובתקשורת לקהל ממוקד.

אחד ההגבלים המרכזיים בחוק ההסדרים כי מבוטח קופה או חברת ביטוח פרטית אינו יכול לבחור רופא אשר אינו נמצא ברשימת ההסדרים של הקופה או חברת הביטוח. הגבלה נוספת הינה באופן התשלום של המטופל , התשלום למעשה יתבצע ישירות לבית החולים הפרטי ולא לרופא.

בחודש אוקטובר האחרון אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית תקופת “צינון” של 4-8 חודשים לרופאים  במעבר של מטופל מקופת החולים לקליניקה הפרטית, המשמעות הינה “שהמשפך” אולי הרציני ביותר בקרב הרופאים בהגדלת הקליניקה הפרטית שלהם בעצם נעלם.

חוק הצינון רק מגביר עוד יותר את התקציבי השיווק של הרופאים במדיה. הסיבה טמונה בשלילת החופש שהיה בידי המטופלים לבחור ללכת לרופא שלהם באופן פרטי. מדובר בחקיקה שאמנם נועדה להגן על “מסחור הרפואה” אבל היא פוגעת מאוד באנשים המעוניינים בטיפול באופן פרטי והוא פוגע ברצון החופשי של המטופל ובאף במובן מסוים בחוק יסוד חופש העיסוק. לאחרונה גם פנה יו”ר האיגוד לכירורגיה פלסטית, ד”ר יורם וולף לבג”ץ על מנת להחריג את הניתוחים הפלסטיים מהתקנה בחוק ההסדרים שהמטופל ישלם למנתח דרך בית החולים הפרטי וזאת בנימוק שהם אינם נכללים בסל הבריאות.

בניגוד לעבר, בו ראינו את השוק השיווק במדיה לרופאים מקושר יותר לשוק התחרותי של המנתחים הפלסטיים או רופאי השיניים, ניתן לראות כיום תחרות ערה במדיה בתחומים כמו : אורתופדיה, אורולוגיה, גינקולוגיה, רפואת עיניים וכירורגיה כללית.

לאחרונה נכנסו טכנולוגיות פרסום חדשות כגון אאוטבריין וטאבולה.