עלייה משמעותית בתקציבי השיווק והפרסום של רופאים בעקבות חוק ההסדרים וחוק הצינון
החל מתחילת השנה ,מגמה הולכת ומתמשכת בקרב הרופאים בישראל המחזיקים בנוסף לפעילות הציבורית שלהם גם בקליניקה פרטית להגדיל את החשיפה ואת כמות המטופלים הפרטיים שלהם באמצעות פרסום ושיווק באינטרנט.
חוק ההסדרים החל מיולי 2016 וחוק הצינון שנחקק בכנסת באוקטובר 2015 הם רק קטליזטור למגמת העלייה בביקוש של רופאים להגדיל את החשיפה שלהם בגוגל וביחסי הציבור שלהם.
חלק ניכר מהרופאים העוסקים בתחום הכירורגי, ניתוחים וביצוע פרוצדורות רפואיות המתבצעות בחדרי הניתוח, נמצאים כיום במצב בו הם מרוויחים פחות ממה שהרוויחו עבור הניתוח או הפרוצדורה הרפואית היות וקופות החולים וחברות הביטוח לקראת כניסתו לתוקף של חוק ההסדרים, ניצלו את המומנטום הפעילו לחץ על הרופאים המומחים "להיכנע" לתעריפים מוזלים יותר של שכר מנתח בגין פרוצדורות שעד לפני רגע הם הרוויחו מהן עשרות אחוזים יותר.
המהלך הוביל לכך שלמעשה כדי להרוויח יותר או לפחות כמו שהרוויחו קודם, נאלצים רופאים מנתחים לנתח הרבה יותר מבעבר, מה שמגביר את התחרות ואת הרצון לבלוט יותר על פני מתחירהם בשוק.
נראה בבירור כי ישנה גם עלייה משמעותית בשימוש ברפואה הפרטית בקרב הציבור באמצעות הביטוח המשלים של קופות החולים והביטוח הפרטי של חברות הביטוח בו מחזיקים למעלה מ-40 אחוז מהאוכלוסייה בישראל ועיקר המאבק בין המנתחים בשוק הפרטי הינו על אוכלוסייה זו.
עם העלייה הצריכה של רפואה פרטית באמצעות הביטוחים הפרטיים המראה גם גידול של כ- 300 אחוז בהכנסות הרופאים בקליניקות הפרטיות בעשור האחרון , החלה במקביל מגמה בשנים האחרונות גם של שיווק באינטרנט בתחום הרפואי. הסיבה המובהקת למעבר צריכה של רפואה פרטית הינה על מנת לקבל אפשרות ליהנות מבחירת הרופא המתאים ולקבל אצלו תור מחר- מחרתיים ולא בעוד מספר שבועות או חודשים.
הרופאים בשוק הפרטי נמצאים בתקופה מאתגרת, בה המשפך מקופות החולים נעצר עקב חוק הצינון אשר נחקק בכנסת ועקב חוק ההסדרים הנכנס לתוקף החל מ-01.07.2016 מה שמצריך מהרופאים להגדיל את החשיפה שלהם במדיה ובתקשורת לקהל ממוקד על מנת לייצר לעצמם משפך מסוג חדש המהווה תחליף למשפך אשר היה מגיע מבית החולים הציבורי בו הם עובדים או קופת החולים.
אחד ההגבלים המרכזיים בחוק ההסדרים כי מבוטח קופה או חברת ביטוח פרטית אינו יכול לבחור רופא אשר אינו נמצא ברשימת ההסדרים של הקופה או חברת הביטוח. הגבלה נוספת הינה באופן התשלום של המטופל , התשלום למעשה יתבצע ישירות לבית החולים הפרטי ולא לרופא.
בחודש אוקטובר 2015 אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית תקופת “צינון” של 4-8 חודשים לרופאים במעבר של מטופל מקופת החולים לקליניקה הפרטית, המשמעות הינה “שהמשפך” אולי הרציני ביותר בקרב הרופאים בהגדלת הקליניקה הפרטית שלהם בעצם נעלם.
חוק הצינון רק מגביר עוד יותר את התקציבי השיווק של הרופאים במדיה.
הסיבה טמונה בשלילת החופש שהיה בידי המטופלים לבחור מנתח ולקבל על כך החזר מחברת הביטוח ולמעשה כיום ההחזר ניתן למבוטחים רק ובמידה ובחרו את הרופא המופיע ברשימה הסגורה של החברה המבטחת. הטוענים בעד מציינים כי מדובר בחקיקה שאמנם נועדה להגן על “מסחור הרפואה” אבל מנגד מציינים כי היא פוגעת מאוד באנשים המעוניינים בטיפול באופן פרטי ובבחירת מנתח ספציפי מבלי להיות תלוי בעובדה שהמנתח מופיע ברשימה של החברה המבטחת של המטופל.
בניגוד לעבר, בו ראינו את השוק השיווק במדיה לרופאים מקושר יותר לשוק התחרותי של המנתחים הפלסטיים או רופאי השיניים, ניתן לראות כיום תחרות ערה במדיה בתחומים כמו : אורתופדיה, אורולוגיה, גינקולוגיה, רפואת עיניים וכירורגיה להסרת גידולים.
אחת החברות המובילות בניהול שיווק ומדיה לרופאים בישראל הינה חברת מדיקל אונליין המחולקת למספר חטיבות:
- חטיבה לייעוץ עסקי וכלכלי עבור רופאים מומחים לצורך הגדלת הרווחיות במרפאה הפרטית.
- חטיבת בניית אתרים לרופאים
- חטיבה בתחום ההפקות באולפני הטלוויזיה.
- חטיבה העוסקת בפרסום במדיה הדיגיטלית: גוגל(קידום אורגני וממומן), פייסבוק, אתרי חדשות.
- יחסי ציבור והופעה במדורי החדשות.